FOGLALKOZÁSOK

Interaktív foglalkozások roma kultúráról és identitásról

Egy diák a foglalkozásról:

„Először fordult velem elő, hogy személyesen beszélgethettem cigányokkal. Most valahogy már sokkal inkább belülről látom ezt az egészet.”

Az Uccu általános és középiskolás diákoknak teremt lehetőséget a találkozásra és a beszélgetésre roma fiatalokkal.

Az Uccu önkéntes oktatóstábja elsősorban 10-19 éves diákoknak tart interaktív órákat az informális oktatás eszközeivel a roma identitás és kultúra témájában. A foglalkozások során arra törekszünk, hogy a diákok minél több információra, és személyes tapasztalatra tegyenek szert a romákkal kapcsolatban és minél nyitottabbá váljanak egymás és a külvilág iránt.

A más kultúrák és kisebbségek elfogadására történő nevelés már kisiskoláskorban fontos. Az Uccu azzal a céllal dolgozta ki főleg 3. és 4.osztályosoknak kínált foglalkozását, hogy a gyerekek már 8-10 éves korban lehetőséget kapjanak arra, hogy találkozzanak és beszélgethessenek, tabuk nélkül, roma fiatalokkal.

A foglalkozás célja a roma társadalom sokszínűségének bemutatása, a cigánysággal kapcsolatos sztereotip és általános gondolkodás és véleményalkotás megváltoztatása. A 90 perces foglalkozás játékos elemekre épülve, az interaktivitás jegyében teremt lehetőséget a diákoknak arra, hogy a foglalkozást vezető moderátorokkal személyes tapasztalataikról és gondolataikról beszélgessenek.

A középiskolásoknak ajánlott foglalkozás egy fotó kiállításon keresztül igyekszik bemutatni hétköznapi cigány családok életét a diákoknak. A kiállítás képei a foglalkozást követően az iskolában maradnak, minél nyilvánosabb helyen, annak érdekében, hogy minél több diák láthassa azokat, és beszélgethessen a képek által felvetett témákról.

A modul alkalmas nagyobb diák csoport, akár egyszerre több osztály bevonására. A foglalkozás során állomásokat alakítunk ki, cigányzene, cigány vonatkozású filmek, cigány konyha, kézművesség és irodalom témakörökben. Minden állomásnál egy-egy Uccu önkéntes fogadja a résztvevőket és segít nekik abban, kipróbálhassák és megismerhessék mindazt, amit az adott állomás bemutatni hivatott. A diákok állomásról állomásra vándorolnak. A modul hossza 90-180 perc.

A foglalkozás keretében a beszélgetésre, akár a vitára alapot adó témákat és dilemmákat hozunk be. A beszélgetések egy-egy téma körül kis csoportban folynak, az Uccu önkéntesek moderálásával. A Dilemma café modul lehetőséget teremt arra, hogy kimondhassuk saját, és megismerhessük mások véleményét, minderről vitatkozhassunk

Budapest egyik leghíresebb és legsokszínűbb kerületébe hívjuk meg az érdeklődőket. A sétavezetők roma fiatalok, akik amellett, hogy általános információkat adnak a Magyarországon élő romákról és az adott séta helyszínének érdekességeiről, személyességet visznek a sétákba saját történeteik elmesélésével. Sajnos nem a pozitív oldala miatt lett híres a kerület sokkal inkább a negatív “veszélyes” oldala miatt. A résztvevők a séta közben saját maguk tapasztalhatják meg, hogy az általuk hozott sztereotípiák a kerületről megdőlnek.

Az Uccu és a Haver Alapítvány közös, tanároknak szóló foglalkozása, mely lehetőséget teremt a pedagógusok és leendő pedagógusok számára tabuk nélkül beszélgetni a fenti témákról, valamint módszertani és gondolkodásbeli segítséget nyújt számukra a toleranciára és az előítélet-mentes gondolkodásra való nevelés terén.

A Porrajmos témakörét érintő foglalkozás ráépül és kiegészíti az Uccu Alapítvány roma társadalommal kapcsolatos meglévő foglalkozásait. A cél a párbeszéd létrehozása roma és nem roma fiatalok között. A roma holokauszttal kapcsolatos történések megismerése, valamint azok utóhatásának interaktív formában való közvetítése. A téma érzékeny voltából következően a foglalkozás speciális módszertani megoldásokat igényel. Az alapvetően a játékosságra és az interaktivitásra épülő foglalkozásban nagy szerepet kap néhány a Porrajmosban érintett kiválasztott szereplő személyes élettörténetének bemutatása és narratívájuk elemző feldolgozása.

A COVID 19 Világjárvány miatt kialakult helyzetre reagálva került kidolgozásra a szervezet „Híres Romák” című online foglalkozása, a középiskolás korosztály számára. Az online foglalkozás fő célja a roma kultúrával, roma identitással kapcsolatos tudásátadás.

OKTATÁS

Visszajelzések

„Toleranciáról, elfogadásról sokat beszélgetünk mi is a gyerekekkel, de teljesen más a hitelessége annak, amikor maguk a roma fiatalok jönnek el, és elmesélik saját élményeiket.”

– tanár –

KÖZHASZNÚSÁG

KIKNEK SZÓL?

Az Uccu foglalkozásait és oktatási szolgáltatásait ajánljuk:

ISKOLAI KÖZÖSSÉGEKNEK, akiknek fontos, hogy szó essen cigányságról, az elfogadás és az együttélés fontosságáról.

PEDAGÓGUSOKNAK, akik érzékenyítő, készségfejlesztő programokat keresnek diákjaik számára.

KONFERENCIÁK ÉS RENDEZVÉNYEK SZERVEZŐINEK, akik szívesen részt vennének egy egyszerre inspiráló és elgondolkodtató eseményen. Akár csapatépítő céllal.

UCCU ALAPÍTVÁNY

Támogatók, partnerek